Je collega’s, je werkplek, je baas, de omgeving,… een grote bron van frustraties bij velen onder ons. Ook wij hebben zo onze ergernissen op het werk. En deze werken op ons goed humeur.

Benieuwd naar de zaken die wij vervelend vinden? Bekijk onze 15 ergernissen op het werk!

1. Slechte toilet attitude

Een proper toilet voor iedereen. En genoeg toiletpapier. Enorm belangrijk!

Maar soms zijn het de kleine dingetjes waarvan wij het op onze heupen krijgen. Zoals bijvoorbeeld een leeg toiletrolletje laten hangen en niet vervangen door een nieuwe rol. Kleine moeite voor jou en minder frustratie voor de persoon die achter je komt.

Of nog erger. Na je grote boodschap het toilet vuil achterlaten. Denk asjeblieft ook eens aan je collega’s. Niet iedereen wil begroet worden door een ‘lachend kakske’.

2. Alleen maar aan zichzelf denken

Sommige mensen denken alleen maar aan zichzelf en vergeten soms dat ze samenwerken met 10, 15, 20 of zelfs meer collega’s in hetzelfde gebouw. En dus dezelfde keuken, printer en toiletten delen.

Giet je net de laatste koffie in je tas? Denk aan je collega’s en zet alvast een nieuwe kan. Gebruik je het laatste warme water uit de waterkoker? Vul de kan opnieuw en laat het water koken zodat de volgende niet lang moet wachten op een thee of Royco Minute soepje. Time is money!

De waterbidon leeg getrokken? Wees lief en plaats onmiddellijk een nieuwe i.p.v. snel weg te lopen en te doen alsof je neus bloedt. Papier in de printer op? Of de toner moet vervangen worden? Doe het gewoon vlug zelf! Ik heb geen tijd, is een slechte smoes. Je bent lui en egoïstisch; dat is de waarheid.

3. Vieze lunches en tussendoortjes

Grote fan van camembert op je boterham? Hou die geneugte voor jezelf, ’s morgens of ’s avonds, maar niet op het werk. De geur van kaas doet sommige mensen kokhalzen. En leg je stinkkaas al zeker niet in de frigo! Na 5 minuten ruik je niets anders meer wanneer je de koelkastdeur opentrekt. Een onaangename verrassing voor wie dit niet verwacht.

Neem geen sterk geurend, slecht ruikend en vies eten mee naar je werk. Je collega’s willen ook nog genieten van hun lunch.

Ben jij iemand die altijd honger heeft en er geen graten in ziet om iemands lunch of tussendoortje zelf op te eten? Stop daarmee. Nu! Eten stelen doe je niet.

4. Slecht werkende tools en internet

Niets genereert zoveel ergernissen, frustraties en gezucht dan oude programma’s en software die niet naar behoren werkt. Het internet werkt niet of is te traag? Dat is de kers op de taart!

Heel frustrerend, want jij wil je werk goed doen.

Wil je dat de dag zo snel mogelijk voorbijgaat? Misschien helpen onze 6 tips om de werkdag te overleven.

5. Collega’s die geen haar te vertrouwen zijn

In heel wat bedrijven werk je in een team met verschillende collega’s. Iedereen heeft zijn of haar taken. En soms ben je ook afhankelijk van elkaar en moet je heel nauw samenwerken.

Dan is het heel frustrerend wanneer sommige collega’s de kantjes ervan aflopen, lui zijn en gewoon hun job niet doen. Ze verzinnen de meest creatieve uitvluchten of zeggen je gewoon rechtuit dat ze daar geen zin in hadden en die taak dus niet hebben gedaan.

Zeker wanneer je samen een deadline moet halen, moet je je collega’s kunnen vertrouwen. Eén rotte appel, en dat weegt op het ganse team.

Nog iets, collega’s die jouw onvrede onmiddellijk gaan melden bij je manager of baas. Of nog erger: mensen die bij iedereen gaan slijmen. Gooi ze buiten, nu!

6. Fouten maken en niet toegeven

Fouten maken is menselijk. Iedereen maakt wel eens fouten, ook op het werk. Even wat verstrooid, miscommunicatie; er kunnen verschillende redenen zijn.

Maar eens de fout gemaakt is, moet je er voor uitkomen. En niet de schuld op iemand anders steken of staalhard liegen. Zo leert niemand er iets van.

Geef toe dat je een fout hebt gemaakt en leer eruit. Elkaar toedekken helpt niemand.

7. Overal rommel achterlaten

Ben je een echte sloddervos? Tijd om aan jezelf te werken, want niemand apprecieert een vuile boel rondom zich. Ratten kweken moet je thuis doen.

Zet je vuile vaat in de vaatwasser, gooi je afval in de vuilnisbak, veeg kruimels niet op de grond… Allemaal kleine dingen eigenlijk, zaken die je normaal gezien ook thuis doet. Doe ze dus ook op het werk en hou het voor iedereen aangenaam.

8. Slechte persoonlijke hygiëne

Een goeie persoonlijke hygiëne is belangrijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen die een ganse dag naast jou moeten zitten. Een indringende zweetgeur of een slechte adem is voor niemand aangenaam.

Ben je een roker? Hou het roken tijdens de werkuren dan asjeblieft tot het ab-so-lu-te minimum. Een niet-roker ruikt het al van ver. Wil je de geur maskeren met parfum of deodorant? Overdrijf niet. Je wil je collega’s toch niet vergassen?

9. Bemoeials die ongevraagd advies geven

Iedereen kent ze wel, de bemoeials die zich in elk gesprek wringen en meepraten, of erger nog, advies geven zonder dat je daarom vroeg.

Deze collega’s luisteren en praten ongegeneerd mee. Ook tijdens persoonlijke gesprekken. Ze weten bovendien altijd alles beter dan jou. Dat komt zéker door hun jarenlange ervaring als bemoeial. Het is een talent, echt!

10. Mr. e-mail is my middle name

Tientallen e-mails versturen we per dag. Heel vaak met tientallen collega’s in CC. Om zeker te zijn dat je e-mail wordt gelezen, je vraag wordt behandeld, of om jezelf in te dekken wanneer er iets misgaat.

Jammer genoeg zijn heel wat e-mails overbodig. Je collega bellen of even langsgaan is sneller en je probleem is meteen opgelost. Een e-mail sturen en daarna meteen komen zeggen dat je een e-mail hebt gestuurd, is helemaal absurd.

11. Te luide of te stille collega’s

De ene persoon werkt beter met wat muziek en geroezemoes op de achtergrond, voor de andere persoon moet het muisstil zijn om zich te concentreren.

Weet je dat je dichtste collega’s niet houden van luide telefoongesprekken of je meegekweel met de radio? Wees sociaal en hou hier dan rekening mee.

12. Slechte koffie, thee,…

Koffie is je diesel in de morgen. Het trekt je ’s morgens op gang en houdt je aan de praat doorheen de dag. Even een dipje? Een kopje goeie koffie (of thee) brengt soelaas en helpt je weer een eindje verder.

Maar wat als de koffie op het werk niet te drinken is? Het lijkt een banale ergernis, maar is in werkelijkheid is dat een nachtmerrie voor coffee lovers!

Wil je baas niet luisteren naar je voorstellen voor betere koffie? Neem het heft dan in eigen handen en plaats je eigen koffiemachine op je bureau. Slechte koffie voor jou? Nooit meer!

13. Onbekwame collega’s

Vraag je je soms af hoe die ene collega de job heeft gekregen? Denk je soms dat er wat vriendjespolitiek aan te pas kwam? Jammer genoeg gebeurt dat wel eens, waardoor jij opgescheept zit met een collega die daar helemaal niet thuishoort.

Heel frustrerend wanneer iemand zijn of haar job niet doet zoals het zou moeten. Iets wat kan wegen op het ganse team, want soms heb je het gevoel dat je een bepaalde taak zelf zal moeten doen. Je kan je ongenoegen gaan uiten bij de HR manager, maar there’s only so much you can do.

Ziet die onbekwame collega er toevallig goed uit? Is het jouw Pietje op de werkvloer? Extra decoratie fleurt de ganse boel op!

14. Te koude of te warme werkplek

Een heel moeilijke, want de ene persoon heeft het altijd te koud en de andere te warm.

Denk ook aan je collega’s en zet de verwarming niet 3 graden lager wanneer jij het te warm hebt. Doe je trui af en wie weet is de temperatuur dan wel perfect voor jou.

Heb jij het veel te koud en is het voor het merendeel van je collega’s te warm? Dan ben jij misschien wel diegene die een extra trui moet aandoen. Maak goeie afspraken, zodat het voor iedereen aangenaam werken is.

15. Je persoonlijke leven op het werk regelen

Hou lange privégesprekken met je lief, vrienden of ouders voor thuis, na het werk. Je collega’s willen niet altijd weten wat je dit weekend gaat doen, wanneer je vanavond thuis zal zijn en of je bij je moeder gaat eten. Luide, enthousiaste telefoontjes storen anderen.

Akkoord, soms moet je eens een belletje plegen om je privézaken weer op orde te krijgen. De bank, de burgerlijke dienst van je gemeente en heel wat andere bedrijven en kantoren zijn enkel bereikbaar tijdens de kantooruren. Maar blijf dan geen uren weg, je collega’s rekenen op jou. Iemand de tijd zien doden terwijl er gigantisch veel werk is, is niet leuk om te zien.

Goeie collega’s zijn van levensbelang, hou ze dus tevreden! Je weet immers nooit wanneer je hun hulp nodig zal hebben.

Wil jij ons lijstje met ergernissen op het werk aanvullen? Dat kan! Reageer hieronder wat jou het meeste irriteert op het werk.